Mineralen in voeding

Net als vitaminen zijn mineralen dagelijks nodig voor het goed laten functioneren van de diverse processen in het lichaam en nemen we ze in met onze voeding. Mineralen zijn echter simpeler van samenstelling. Voorbeelden van mineralen zijn onder meer calcium, magnesium en natrium.

Sporenelementen zijn mineralen waar we slechts een zeer kleine hoeveelheid van nodig hebben. Voorbeelden hiervan zijn chroom, koper, ijzer, selenium en zink.

De Smoothies van Smoothie Company bevatten verschillende mineralen die je dagelijks nodig hebt.

Hier kun je informatie vinden over bovenstaande mineralen:

Calcium
Calcium wordt ook wel kalk genoemd. Calcium is nodig voor de opbouw en het onderhoud van de botten en het gebit. Verder is calcium belangrijk bij de werking van zenuwen en spieren, de bloedstolling en het transport van stoffen (natrium, kalium en magnesium) in de lichaamscellen. Bij botontkalking zijn naast calcium ook vitamine D, lichaamsbeweging en waarschijnlijk ook vitamine K van invloed.

Chroom
Chroom wordt ook wel chromium genoemd. Chroom is een mineraal waarover nog vrij weinig bekend is. Het speelt een rol bij de werking van insuline in het lichaam (het verbetert de insulinegevoeligheid) en heeft daarmee invloed op de koolhydraatstofwisseling. Chroom wordt daarom wel de ‘glucose tolerantiefactor (GTF) genoemd.

IJzer
Het mineraal ijzer speelt een belangrijke rol bij stofwisselingsprocessen in het bloed en de lichaamscellen. Een ijzertekort kan bloedarmoede veroorzaken. Het lichaam neemt meer ijzer op uit het eten naarmate de behoefte groter is en andersom. Daardoor ontstaat niet zo snel een tekort of teveel aan ijzer. Vitamine C bevordert de opname van ijzer in het lichaam.

Kalium
Kalium speelt (samen met natrium) een rol bij de vochthuishouding en het doorgeven van prikkels in het zenuwstelsel. Dit mineraal zorgt ervoor dat de spieren zich samentrekken en dat zenuwprikkels goed geleid worden. Daarnaast levert kalium een belangrijke bijdrage aan de regeling van de bloeddruk, samen met het mineraal natrium.

Koper
Het lichaam heeft het mineraal koper nodig voor de vorming van bloed, bindweefsel en botweefsel. Als onderdeel van enzymen zorgt koper daarnaast voor de vorming van pigment van het haar, voor het goed functioneren van het afweersysteem en voor de bloedstolling.

Magnesium
Magnesium is nodig voor de botopbouw en speelt een belangrijke rol bij de werking van enzymen in verschillende lichaamsprocessen. Magnesium is van belang bij de opbouw van lichaamseiwit, de overdracht van zenuwprikkels en het samentrekken van spieren, zoals de hartspier.

Natrium
Het lichaam heeft natrium nodig voor het evenwicht in de vochthuishouding. In combinatie met het mineraal kalium is natrium ook belangrijk voor het doorgeven van prikkels door de zenuwen en het samentrekken van de spieren. Daarnaast levert natrium een belangrijke bijdrage aan de regeling van de bloeddruk, samen met het mineraal kalium. Natrium komt van nature in bijna alle voedingsmiddelen voor, maar is ook een bestanddeel van keukenzout.

Selenium
Selenium is vooral werkzaam in de lever en beschermt als antioxidant rode bloedlichaampjes en cellen tegen beschadiging. Verder maakt selenium eventuele zware metalen die via verontreinigingen in het lichaam terechtkomen, minder giftig. Selenium is ook van belang voor een goede werking van de schildklier, en beschermt het lichaam mogelijk tegen het ontstaan van prostaatkanker.

Zink
Zink is een onderdeel van vele enzymen in het lichaam. Op die manier is zink betrokken bij diverse lichaamsprocessen, zoals de opbouw van eiwitten, groei en vernieuwing van weefsel, de stofwisseling en het functioneren van het afweersysteem.

BRON: http://www.voedingscentrum.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *